Skip to main content

hidup lah secara sihat!

salam.

awak awak semua ni sihat dok?
(auww, comel x cakap saya awak?)

kalau xsehat, cepat cepat pi jumpa doctor eh.
aku student baru, x mampu nak check check lagi.
tapi kalau nak aku check kan jugak xde hal.
salah diagnose jangan sue(saman) la eh.
orang loni suka sangat dok saman saman doctor ni.
xbaik tauu. HUHU. 

bagi yang sihat tuh.
berapa sihatkah kite ni?
ketahuilah, makanan yang dok lahap tiap tiap hari tuh la yang dok bagi signal kat brain,
korang sihat ke tak..
lau makan banyak. terlebih carbohydrate. boleh jadi hyperglcemic, darah tinggi ect ect.
nak ke?
xpon obesity, dapat diabetes sekali. 2 in 1 tuh. 
nak ke?
kalau xnak jagalah permakanan kita ye.

kalau aku lah, mesti lah xnak kan?
eeee.sape nak gemuk gemuk. 

kalau gemuk comel xpe la kot.
ni kalau dah gemuk, ada penyakit yang boleh bawak mati memang xnak la kan.

waaa, aku pon tengah berusaha keras nak kurus dan sihat ni. hahaha.

diabetes mellitus ni, orang gemuk orang kurus dua dua boleh kena.


hahaha. ape kes kuar gambaq catwoman tibe2 ni?
kalau nak tahu, helly berry a.k.a catwoman tuh ada diabetes mellitus type 1 kot.
kurus je pon. tapi still kuat, berjaya.
pokok pangkal, jaga cara makan.
dan hidup secara sihat.

nak bukti? 
baca lah ye. :)

ape ape hal...
pegi joging, pagi or petang x kisah lah.
xpon pergi gym. workout. memang best. 

makan good things. green.
jangan dok makan sangat jajan ke.. aiskrim sebakul ke...
boleh makan, tapi pastikan ape yang dimakan, kuar balik..
bukan nak suruh awak muntahkan balik ape yang awak makan.

maksud aku, bila awak makan, awak exercise la afterward.
energy intake = energy expenditure
kalau energy intake > energy expenditure = kegemukan!

NO NO!

YES YES!

lagi satu, korang boleh amik quiz ni. kejap je.
tapi kena jujur lah ye.
jangan xjog pon, tapi jawab jog je.
baru dapat tahu korang sume ni health profiler yang mana satu.
dari situ, kita dapat baiki la ape yang kita kurang ape sume.
so, amik tau. quiz ini memang sangat bagus.

aku punye result quiz.


komen aku, betol lah tuh.
mahu hidup secara healthy tapi malu malu.
malu bukan malu ayu wek wek tuh.

tapi semangat tuh macam datang dan pergi.
time nak healthy, makan sayur aje.
time nak healthy, everyday pi gym exercise.

time malas or xda masa, xnak xnak.

korang punye macam mana?

hurry and TAKE IT AND KNOW YOURS!

ps : di samping tolong saya, awak boleh tolong diri awak juga. :)

Comments

Luqman Zakaria said…
gud info!

lisa? follow ah blog arep baru leh keep in touch lorh!
Ḏαᾔṧα said…
hidup secara sihat. itu yg kita mahukan!! yeah! wey!! nak title kaler2 cun cm ko nye ni dow.. ari 2 kate nk ajar.. huwaaaaaaaa
Nik Lisa said…
@dansa

aku nak wat, tp no time lagi ni. nanti ok aku wat..

Popular posts from this blog

:(

salam. kalo xsuka jangan lah layan. maaf la kan. aku penuhkan newsfeed korang.  mesti bosan kan tengok status aku jer. kang aku delete baru tahu. aku xperlulah orang yang suke sindir menyindir ni. ko saje nk bergurau ke aku xtahu. tapi ayat ko serius menyakitkan hati. pandai gile ko sindir eh? newsfeed ko x gerak ke? kesian. kawan kawan ko xmen fb ke? ke aku je kawan ko yang men fb?  jadi news aku yang banyak naik? annoying gila.  aku xkisah langsung kalau nak delete ko. baru ko puas kan? xjumpa status aku? bodow lah. aku bukan update status gedik mengada pon. aku update status yang orang nak tahu ape aku fikir pasal die. itu pon jadi hal. nak sindir aku bagai. serius benci orang macam tuh.  ok fine. aku deactiveate fb aku. bye. :(

Minyak ikan yang sangatlah bagus untuk kesihatan

Penah dengar tak minyak ikan, fish oil, ect ect? Ape yang bagus sangat minyak ikan atay fish oil ni? Actually dalam minyak ikan ni ada omega-3.. Korang tau tak omega 3 ni banyaaaak sangat khasiat dia.. tapi yang sedihnya badan kita ni tak hasilkan omega 3 ni sendiri.. so penting actually untuk korang amik supplement omega 3 in ur daily diet. Disebabkan banyaknya khasiat omega 3 ni. Daily requirement is about 1000-2000mg per day So sehari boleh la nak consume 1 atau 2 tablet omegaguard 1 capsule omega guard ada 999mg (campuran DHA and EPA) Antara khasiat omega 3 ni ✅ kesihatan jantung - kurangkan radang so xde la senang dapat heart attack - kurangkan cholesterol and tekanan darah yg jugak akan kurangkan risiko dapat jantung block ✅ kesihatan otak - otak kita banyak made of fat. So bila kita makan omega guard ni yg good fat ni dia akan meningkat congnitivity otak kita. 😊 ✅ kesihatan sendi - maintain bone density - joint mobility - kurang rasa sakit sendi bila nak

Preparations sebelom masuk kijee (HOUSEMAN, PEGAWAI PERUBATAN SISWAZAH UD41)

Things u have to get done before u lapor diri as pegawai perubatan UD41 *i posted this after i hv been a pegawai perubatan UD41 for almost 2 years already- hey im finishing soon- hee** Preparations ni memang agak memenatkan laa. Pfft. But untuk senang, just get it ready awal awal before u masuk kerja.  Ni my checklist. Boleh amik as a guide.  1) Bukak akaun kwsp 2) Buat pengesahan akaun gaji - pi bank of your own choice, cakap kat pegawai, i choose u! 3) Medical checkup 4) Passport pic 5) Labcoat 6) Cop - benda paling penting! 7) Nametag - kalau nak buat awal pon boleh, kat spital pulau pinang t boleh suruh department alat tulis buatkan, free jerr 8) and lots of photocopied documents - ic - akaun kwsp - pengesahan akaun gaji - med degree cert - sijil pendaftaran sementara - surat lantikan spa - surat lantikan kkm - surat setuju perlantikan - surat akuan sumpah - medical check up result Things~~ add up if u r going to pa