Skip to main content

MOVIE : OUTBREAK

okay, ada hutang tag from my malay-japanese friend, mika n yuzuki. 
nanti lisa buat okay. tunggu... hehehehe

-------------------------------------------------------------------------------------

hello guys n girls,

today i nak cerita pasal PHPM. 
do u basically know what is PHPM?
PHPM tuh one of the 9 subjects that i need to learn n master ( er, not sure about this) in MEDICINE course ni.
it stands for POPULATION HEALTH n PREVENTIVE MEDICINE.
n basically, its about epidemiology of disease, statistic, how to prevent of course, zoonosis.
how disease spread which are the sub sub things in epid of disease. n bla bla.

boring. yeah. its a very boring subject. really.

and supposely, i have 1 hour lectures of PHPM today.
but, yesterday. my class rep suddenly announced that todays PHPM class is extended for 2 hours.
we were like groaning, mumbling, memberontaking lah.
what the heck kan?
2hours lectures? in ur dreams la~ memang akan tidow la..

the best part is, believe it or not i dont care, i do not sleep at all.
sebaaaaaaaaaaaaaaab...
my lecturers, he played us a GREAT movie.
lectures. but instead of lectures.. we watch movies. great!
related with PHPM of course..

the movie title is OUTBREAK.
an old movie. 1995. old enough.
im only 4 years old at that time. tee-hee.

its about a disease outbreak. 
n how people handled with it.
yang kena disease, memang terseksa
and doctors and soldiers ape sume too.

poster macam lama gila. tapi percaya la, movie ni sangat best.

ok, sinopsis la sikit ye.

satu perkampungan kat afrika kot, satu kampung dia kena infection.
sume mati... macam darah2 sume...then untuk wipe up the virus yg sbb kan disease tuh.
askar bg bom itu village... kesian....

then after sometime, disease tuh re emerges..
so, hero die.. name sam pegi la tempat tuh.
sam ni macam doctor tentera yang kaji2 benda virus ni laa...
disease tuh buat muka sume macam muka berdarah2 gile la... 
ngeri gila.

sam ni amik la blood sample nk kaji virus ape sbenanye..
n bila cek2 rupenye, virus tuh die spread melalui water.
water borne la kirenye...
then ada sekor monyet ni die p minum air telaga....
but, die xmati.. maksudnye,, 
badan dia dah develop antibodi la kirenye...

monyet ni telah dimasukkan ke US.
n dibawak ke carlifornia....  ke pusat investigation virus2 ni la..
monyet ni diletakkan di dalam tempat2 monyet la..

pastu ada sorang mamat ni..
die g smuggle lak monyet ni.. nk g jual kat pet shop..
on the way nk p kedai pet tuh, monyet ni ludah kat muka mamat tuh..
so, mamat tuh dah kena infect...

start from that, memang ramai la yg kena infect.. 
n skali monyet tuh pulak terlepaasss... naya gila la.
yg tukang kaji darah tuh pulak..
macam mana ntah, terpecahkan tabung uji yg ada darah yg ada virus tuh..
so, dia pon kena infect..
then boleh plak die pi cinema..
then batuk batuk....
habis spread kat orang dalam cinema tuh.
at last, satu sub urban city kat california tuh kena infection ni.

(ni lah OUTBREAK. bila tibe2 je, ramai yang kena disease. lebih kurang macam H1N1 hari tuh la..)

then, bermulalah operasi membanteras disease ni.

macam mana? itu kena tengok sendiri lah ye.
tee-hee
memang best sangat sangat! 

and dont worry because it got a happy ending. 

so, happy watching. (kalau naaaak la. hhaha..) 

ok lah, bye.

Comments

Popular posts from this blog

nak tahu apa rupe kraken?

do u know kraken? kraken tuh macam satu binatang lah. yang menggerunkan. i know pon sebab hari tuh tengok movie clash of the titans.  so, nak tahu how it look likes? gerun sangat ke? . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .  TADAA! OMG. i am in tears. LOL. funny meh. HAHA FMTU ; semakin hari semakin risau. hurm

cupcake saya.

before balik uitm hari tuh. ade request cupcake dari kawan.  so, aku pon buat lah.  nak resipi? pi usha  blog budak comel ni.   ada satu je resipi kat situ.  supposedly kena taruk vanilla extract. but then xjumpa. aku pon taruk banana flavour. xpasal2 rasa macam kek pisang. =.= biasa nya kalo aku buat aku bakar, maksud aku.. aku taruk dalam oven. tapi kali ni. aku kukus. ingat nak buat ikot resipi ziza bagi. tapi xjumpa brown sugar pulak. yang rasa cam nk hempuk kepala sendiri bila lepas aku dah siap mix bahan bahan. aku pon ternampak la brown sugar elok je atas bekas.  huu. memang rasa cam nak campak diri dalam sungai.  =.= bekas pulak men guna je mana yang ada. tuh yang ada dua size. medium n small. ni before aku lukis lukis.  aktiviti melukis terpaksa ditangguh sebab piping bag xda.  mesti korang cakap, aku ni gatal nak wat cupcake.  tapi benda ni xda, benda tuh xda. ape lahh.  sementara tunggu mak pegi beli, aku bia je la cupcake tu dulu. hehehe. aku pulak pegi layan senario

aku menang kalah artis.

salam. aku ada buat poll tau. so, kalau rajin boleh la buatkan. kat sidebar blog aku ni. nanti aku ulas resultnya. :) btw, entri kali ni aku wat  sesi mengutip award . yahoo. dapat award. hot weh aku ni. (erk masuk bakul golek sndiri nampak)  FIRST AWARD dari  ika puk puk ! awww thanx babe. terharu kot ko ingat aku. :) task dia,  1) ucapan anda thanx to ika sebab kasi saya award ' the best follower' ni. aww. siriyes  ika  best.  2) berikan 4 ciri wanita/lelaki idaman untuk dijadikan isteri/suami - lelaki - terer komputer - terer masak - manja cam ikan. wululwuwuw; 3) berikan 1 tips untuk mengekalkan hubungan dengan pasangan. - er, kalau xpuas hati bagitahu jer. bincang elok elok.  4) pernah anda terjumpa doa pendekat jodoh dan putus cinta ada, tadi x ingat. sorii mehh. 5) letakkan 10 link pilihan anda dan bagitahu meraka telah memenangi award ni. follower aku. sila amik kalau mahu. SECOND AWARD dari  umar . thanx umar.  cian tau umar ni. kena hentam dengan ci